لینک ها

جمع

اختلال اضطراب فراگیر

نشانه اصلی اختلال اضطراب فراگیر ، اضطراب بیش از حد و نگرانی در مورد حوادث روزمره زندگی است بدون آنکه دلیل روشن و منطقی برای این نگرانی ها وجود داشته باشد. افرادی که علائم اختلال اضطراب فراگیر را دارند معمولا همیشه منتظر رخ دادن فاجعه ای هستند و نمی توانند از نگرانی خود درباره مسایلی مثل سلامتی، پول، خانواده، کار یا مدرسه جلوگیری کنند. میزان نگرانی این افراد معمولا غیر واقعی و یا نامتناسب با آن موقعیت است. شدت اضطراب این افراد آنقدر زیاد است که در عملکرد روزانه، از جمله کار، مدرسه، فعالیت های اجتماعی و روابط آنها اختلال ایجاد می کند.

علائم  این ختلال می تواند شامل موارد زیر باشد:

نگرانی و تنش بیش از حد و مداوم

نگاه غیر واقعی به مشکلات

بیقراری یا احساس “تصباح” بودن

تحریک پذیری

تنش عضلانی

سردرد

عرق کردن

مشکل در تمرکز

حالت تهوع

نیاز به دستشویی رفتن مکرر

خستگی

مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب

لرزیدن

به راحتی مبهوت شدن ­

علت ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

علت دقیق اختلال اضطراب فراگیر کاملاً شناخته شده نیست، اما به نظر می رسد عواملی از جمله ژنتیک، فعل و انفعالات شیمیایی مغز و فشارهای محیطی در شکل گیری آن نقش داشته باشند.

عوامل ژنتیک

برخی تحقیقات نشان می دهد که سابقه ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر در یکی از اعضای خانواده، احتمال ابتلا به این اختلال در اعضای دیگر افزایش می دهد.

فعل و انفعالات شیمیای مغز

اختلال اضطراب فراگیر با عملکرد غیرطبیعی برخی از مسیرهای سلول­های عصبی ( که نواحی خاصی از مغز را به هم وصل می کنند و در تفکر و احساسات نقش دارند) ارتباط دارد. این اتصالات میان سلول های عصبی به مواد شیمیایی موسوم به انقال دهنده های عصبی وابسته هستند، که اطلاعات را از یک سلول عصبی به سلول دیگر منتقل می کنند. اگر مسیرهایی که نواحی خاصی از مغز را به هم وصل می کنند عملکرد درستی نداشته باشند، ممکن است مشکلات مربوط به بد خلقی یا اضطراب ایجاد شود.

عوامل محیطی

اتفاقات ناگوار مانند مورد سوء استفاده قرار گرفتن ، مرگ یکی از اعضای خانواده ، طلاق ، تغییر شغل یا مدرسه ، در ایجاد اختلال اضطراب ممکن است موثر باشد. همچنین فشارهای عصبی می تواند باعث بدتر شدن این اختلال شود. استفاده از مواد اعتیاد آور مثل الکل، کافئین و نیکوتین و یا ترک این مواد نیز می تواند اضطراب را تشدید کند.

فواید مدیتیشن دراضطراب

مطالعه ای که در دانشگاه وین انجام شد، نشان داد که مدیتیشن ساهاجا یوگا بر اضطراب حالت و صفت در بزرگسالان سالم تأثیرمفیدی دارد. یک گروه ۳۷ نفره از بزرگسالان ، که به مدت ۸ هفته مراقبه ساهاجا یوگا آموزش داده شده بود، با یک گروه ۳۲ بزرگسال که هیچ مداخله ای دریافت نکرده بودند و یک گروه ۳۲ بزرگسال که مجبور به گوش دادن به موسیقی موتزارت بودند، مقایسه شدند. گروهی که مدیتیشن دریافت کردند، در مقایسه با گروه کنترل و گروهی که به موتزارت گوش دادند، کاهش قابل توجهی در سطح حالت و اضطراب صفت خود نشان دادند.

http://www.meditationresearch.co.uk
Hackl, W. (1995) Die Auswirkungen von Sahaja Yoga auf das Drogenkonsumverhalten (The effect of Sahaja Yoga on drug consumption). Doctoral thesis submitted to the University in Vienna, 1995