لینک ها

جمع

استرس

استرس واکنشی طبیعی است که همه ما در زندگی روزانه بارها و بارها تجربه‌اش کردیم. بدن ما به صورتی طراحی و خلق شده که می‌تواند عوامل استرس‌زا را تجربه کند، و به‌صورت طبیعی به آن‌ها پاسخ دهد، یا واکنش نشان دهد. زمانی که چالش‌هایی را در زندگی تجربه می‌کنید، بدن شما پاسخ‌های فیزیکی و ذهنی تولید می‌کند، که دقیقاً همان استرس است. جالب است بدانید که پاسخ‌های استرس به بدن شما کمک می‌کند تا با موقعیت‌های جدید سازگار شود. استرس گاهی سازنده است و سبب هوشیاری، افزایش انگیزه و آمادگی شما در مواجه با خطرات می‌شود. اما گاهی در طولانی‌مدت همراه ماست و کم‌کم همراه با خود انواع اختلالات و بیماری‌ها را به ارمغان می‌آورد.

علیرغم پیشرفت‌های فوق‌العاده در پزشکی مدرن، ما هنوز در حال توسعه استراتژی‌های واقعا مؤثر برای مقابله با مشکلات رایج سلامت عمومی هستیم که باعث بیشتر مرگ و میر وعوارض در جامعه گسترده‌تر می‌شود. کاهش استرس در بسیاری از بیماری ها مفید است، زیرا سلامت روانی ، جسمی و آگاهی از شیوه زندگی را بهبود می بخشد. صرف نظر از تئوری های اساسی، اکثر پزشکان استرس را عامل اصلی بیماری تشخیص داده اند، و یک تکنیک ساده مدیریت استرس، مانند مدیتیشن – پس از اثبات علمی و ارزیابی بالینی – می تواند به طور گسترده در محیط بالینی به کار رود. استرس می تواند فشار روحی و روانی را به همراه داشته باشد و منجر به ترس، اضطراب، نگرانی، دلهره، عصبانیت و حتی هیجان شود و بدن به روشی سریع، سریع و ناکارآمد پاسخ دهد. به گفته متخصصان پزشکی، ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماری‌های دوران مدرن را می‌توان ناشی از استرس دانست، و استرس خود را به صورت بیماری های جسمی دیگر مانند سوء هاضمه، حملات قلبی و مغزی و سایر بیماریهای خطرناک نشان می دهد.

علائم استرس عبارتند از:

تغییر حالت چهره و حالات بدنی

کناره گیری از روابط اجتماعی

عملکرد پایین کار (گاهی اوقات عکس آن نیز آشکار می شود، یعنی بهره وری بالا اما برای سلامت جسمی و روانی ما بسیار مضر است)

مانع گفتار

بی قراری مداوم

خنده عصبی

فواید مدیتیشن در استرس

حدود پانزده سال پیش در هند، پروفسور U.C. رای با تکنیک مدیتیشن به نام ساهاجا یوگا کارهای پیشگامانه ای انجام داد. او رئیس گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی مولانا آزاد دهلی بود. او خود دچار حملات جدی آنژین شده بود و با تعجب متوجه شد که به نظر می رسد این تکنیک مدیتیشن وضعیت پزشکی او را کاهش می دهد.پروفسور رای که تحت تأثیر این تجربه شخصی قرار گرفته بود، به دنبال مستندسازی علمی اثرات این تکنیک بود. او یک پروژه تحقیقاتی چند وجهی راه اندازی کرد. بخشی از این مطالعه بر روی اثرات مدیتیشن ساهاجا یوگا بر بیماری های مزمن مانند صرع و آسم بود. تیم تحقیقاتی رای دریافتند که تمرین منظم این روش، دفعات، شدت و مدت حملات صرع بیمارانش را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، زمانی که رای به گروه دیگری  مدیتیشن را آموزش داد، که شبیه به ساهاجا یوگا بود ، اما در واقع تکنیک واقعی نبود، نتیجه مطلوب مانند گروهی که تکنیک های ساهاجا یوگا را استفاده کرده بودند حاصل نشد.

برنامه تحقیقاتی مدیتیشن، درمان های طبیعی واحد، بیمارستان سلطنتی زنان، Ph (02) 9382 6626، فکس (02) 9382 6660

ایمیل: r.manocha@unsw.edu